دیدگاهها

بهمن ماه 1396 تهران- ایران

مختصری از بیوگرافی علمی:

دوران علمی زندگی بنده محدود به دو موسسه برجسته در کشور بوده است. دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در موسسه علوی که از لحاظ علمی-عقیدتی در کشور سرامد است سپری کردم. پس از ان تحصیلات دانشگاهی خود را در دوره پزشکی عمومی، دوره عالی بهداشت عمومی (MPH) و دکترای تخصصی اپیدمیولوژی در دانشگاه علوم پرشکی تهران طی کردم و اکنون نیز به مدت بیش از ٥ سال است که در گروه اپیدمیولوژی و امار زیستی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان هیات علمی مشغول انجام وظیفه هستم. سابقه پژوهشی اینجانب به دوران طرح پزشکی عمومی برمی گردد که در مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران الفبای پژوهش را با انجام مشاوره فرا گرفتم. هم اکنون مشاور متدولوژی ارشد این مرکز و چندین مرکز تحقیقاتی دیگر از جمله پژوهشگاه غدد درون ریز و متابولیسم و نیز دستیار سردبیر در مجلات اپیدمیولوژی امریکا و پزشکی ورزشی بریتانیا هستم.

مختصری از حوزه تخصصی:

دکترای تخصصی بنده اپیدمیولوژی است و در حوزه متدولوژی و روشهای اماری در اپیدمیولوژی فعالیت می کنم. در حوزه متدولوژی در دنیا دو مبحث داغ استنتاج علیتی و تحلیل سوگیری می باشند و بنده در هردو حیطه چه در تئوری و چه در کاربرد پژوهش می کنم. حدود ٥ سال پیش بنده و دکتر گودرز دانایی استاد سلامت کلی و جمعیت در هاروارد کارگاهی در زمینه استنتاج علیتی در مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه دادیم که عملا سراغاز اموزش و تحقیق در این زمینه در ایران بود. امروز خوشحالم که دانشگاه ما از معدود دانشگاههای دنیاست که در ان درس استنتاج علیتی در مقطع دکترای اپیدمیولوژی و امار زیستی توسط بنده تدریس می شود. همچنین طی ٥ سال گذشته استاد راهنما یا مشاور متد بیش از ٢٠ پایان نامه دکترای اپیدمیولوژی و امار زیستی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشاور متد٣ پایان نامه دکترای اپیدمیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه علیت و تحلیل سوگیری بوده ام و خوشبختانه اولین مقالات دانشجویان فارغ التحصیل شده ام اخیرا در مجله روشهای اماری در پژوهش پزشکی و مجله اپیدمیولوژی امریکا به چاپ رسیده است که هردو از مجلات صدرنشین گروه خود در دنیا می باشند.

 

دلیل انتخاب در بیست وسومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی:

 

مقاله ای در سال ٢٠١٦ در مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) با ضریب تاثیر ٢١ چاپ کردم که مشکلی شایع ولی مورد غفلت واقع شده در انالیز داده های علوم پزشکی را به زبان ساده بیان می کند و در انتها راه حلی ساده برای رفع این مشکل ارائه می دهد. این مقاله با همکاری دو نفر از سرامدان این حیطه یعنی ساندر گرینلند، استاد بازنشسته اپیدمیولوژی و امار در دانشگاه کالیفرنیا لس انجلس و داگلاس التمن، استاد امار در پزشکی دانشگاه اکسفورد نوشته شده است. این مقاله در بین پژوهشگران دنیا با اقبال فراوانی همراه شد به طوری که بنده ایمیل های متعددی از سراسر دنیا در این زمینه داشته ام و با توجه به ضریب تاثیر مجله و تعداد ارجاعات بالا به عنوان پژوهش برتر حیطه بالینی و سلامت در بیست و سومین جشنواره رازی برگزیده شد.

 

عوامل موثر و بازدارنده در تحقیق سرامد:

 

موفقیت یک شبه حاصل نمی شود و نیازمند برنامه ریزی و یک برنامه طولانی است. استعداد برای موفقیت چشمگیر علمی لازم است ولی قطعا کافی نیست و پشتکار برای رسیدن به هدف از هوش مهمتر است. در واقع مهمترین عامل در موفقیت به نظر بنده شناسایی استعداد توسط خود فرد می باشد. سپس فرد باید هدف خود را در ان حیطه مشخص نماید و برای ان هدف تلاش نماید. به طور مثال بنده در ریاضیات همیشه قوی بوده ام و به همین دلیل بعد از پزشکی عمومی به اپیدمیولوژی امدم و با توجه به توان متدولوژی خود هدفم را تولید و رواج متدولوژی در سطح بین المللی تعیین کردم. سپس ایده های خود را با سرامدان متدولوژی دنیا در دانشگاههای هاروارد، اکسفورد، برکلی، کالیفرنیا لس انجلس، مک گیل و غیره در میان گذاشتم و با همکاری انها توانستم وارد چرخه تولید علم متدولوژی دنیا شوم و مقالات متدولوژی متعدد در مجلات برتر اپیدمیولوژی، امار و پزشکی به چاپ رسانم.

 

در مورد عوامل بازدارنده می توان به عوامل محیطی موثر در موفقیت اشاره نمود که نبود انها قطعا مانع از موفقیت می شود. به طور مثال حمایت و تشویق از جانب خانواده و دانشگاه و دولتمردان برای موفقیت فرد اهمیت بسیار دارد. نقش خانواده و اساتید مدرسه علوی در موفقیت های دوران کودکی و نوجوانی اینجانب در مسابقات قران یادواره استاد روزبه، مسابقات علمی دهه فجر منطقه ١٢، المپیاد شیمی و کنکور سراسری انکارناپذیر است و به نظرم موفقیتهای امروز ادامه همان موفقیتهای دیروز است و بنده همیشه مدیون انها خواهم بود. برگزیده شدن در جشنواره رازی امسال و ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال گذشته قطعا باعث دلگرمی بنده به پژوهش در سطح بالا می شود و همین جا از این بابت از معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکر می نمایم و امید دارم که حمایت از پژوهشگران برتر مستمر باشد و محدود به جشنواره ها نباشد.

 

سخن پایانی:

 

در انتها لازم می دانم از خانواده و همه اساتیدم از دبستان علوی تا دوره تخصصی اپیدمیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بابت جایگاه علمی امروزم تشکر نمایم به ویژه استاد فرهیخته ام جناب اقای دکتر کاظم محمد که بنده را با علم امار اشنا نمود و هیچ گاه حمایتهای علمی و معنویش را از شاگردش دریغ ننمود. همچنین از دو استاد برجسته امار و اپیدمیولوژی دنیا پروفسور ساندر گرینلند و  پروفسور داگلاس التمن که ارتقاء اینجانب به یک متدولوژیست بین المللی بدون یاری انها ناممکن بود سپاسگزارم. در نهایت از جناب اقای دکتر اکبری ساری ریاست محترم دانشکده بهداشت که امکان این مصاحبه را فراهم نمودند تشکر می نمایم. افتخار می کنم یک ایرانی اهل کاشان و رهرو حضرت علی علیه السلام می باشم و خدا را شاکرم که علی رغم فرصتهای قابل توجه در انطرف ابها همچنان در میهن عزیزم مشغول خدمت به هموطنان خود می باشم.

جای خالی مدیریت حرفه‌ای بحران

دکتر عباس استاد تقی زاده‏ عضو هیات علمی دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا ، دانشگاه علوم پزشکی تهران در یاداشتی در روزنامه اطلاعات روز یکشنبه 24 دی ماه سال جاری در خصوص مدیریت بحران بیان داشتند که: حوادث با ما به دنیا می‌آیند و با ما زندگی می‌کنند.‏ این گزاره در همه جای دنیا صادق و جزو لاینفک زندگی بشر است. کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. یک روز با حوادث طبیعی مثل زلزله کرمانشاه و سیل خوزستان مواجه می‌شویم و روز دیگر با حوادث صنعتی و انسان ساخت نظیر حادثه آتش سوزی پلاسکو، تصادف قطار تبریز ـ تهران یا همین حادثه آتش سوزی نفتکش ایرانی که در آبهای چین... اما سوال این است که این حوادث چگونه باید مدیریت شوند؟ به عبارت دیگر چگونه باید از وقوع آنها جلوگیری کرد؟ در صورت وقوع چگونه به آنها پاسخ داد و چگونه جامعه را بعد از وقوع آنها مجددا بهتر از قبل ساخت؟ درهمه دنیا برای مدیریت بحران دو جایگاه متفاوت تعریف شده است. یکی جایگاه و نقش مسئولین و مدیران جامعه است که به عنوان پشتیبان، هماهنگ‌کننده و تسهیل گر به مدیران و فرماندهان اصلی حوادث کمک می‌کنند تا کارشان را به نحو احسن انجام دهند و دیگری فرماندهان حادثه هستند که حرفه اصلی و تخصصی آنها مدیریت و فرماندهی حوادث است. در هیچ جای دنیا رسم نیست که فرماندهی یک گروه نظامی یا یک کار تخصصی را به افراد غیر متخصص بسپارند. طبیعتاً باید پذیرفت که مدیریت حوادث نیز مثل هر حرفه دیگری متخصص و کارآزموده خود را نیاز دارد و سپردن این کار به دست مدیران و مسئولانی که تخصصی در این امر ندارند، نمی‌تواند منطقی و معقول باشد. اگر جای این دو مسئولیت عوض شود، به نحوی که مدیران سطوح مختلف کشور اعم از وزرا، استانداران، فرمانداران و شهرداران بخواهند بحران‌های پیش آمده را مستقیماً مدیریت کنند و به نوعی وظیفه تخصصی مدیران بحران را انجام دهند، طبیعتاً باید انتظار داشت که حوادث به همین منوال که تا الان مدیریت شده اند، مدیریت شوند. مروری بر نظام‌های مدیریت حوادث در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که در این نظام‌ها افرادی وجود دارند که صرفا برای فرماندهی حوادث تربیت شده‌اند و در واقع شغل آنها مدیریت و فرماندهی حوادث بر حسب نوع و سطح آنهاست، جایگاهی که متاسفانه در کشور ما کمتر به آن توجه شده است. باید دانست که مدیریت حوادث، حرفه‌ای نیست که هر مدیری قادر به انجام آن باشد. همچنانکه برای هر حرفه‌ای دانش، تخصص، مهارت و تجربه لازم است، برای مدیریت مؤثر حوادث نیز به مدیریت حرفه‌ای بحران نیاز داریم، نه به مدیرانی که هر از گاهی حرفه آنها مدیریت بحران می‌شود و بعد هم به امور جاری دیگر می‌پردازند. انتظار از مدیران کشور این است که در جایگاه اصلی خود، که همان کمک و حمایت از مدیران بحران است، مشغول باشند و مدیریت بحران را به مدیران حرفه‌ای آن بسپارند.‏ اینکه مسئولیت یک حادثه بین‌المللی به وزیر کار و امور اجتماعی سپرده شود همانقدر سؤال برانگیز است که مسئولیت امور خارجه کشور را به وزیر بهداشت و درمان و بسپاریم

گفت گو با خانم دکتر طلعت مختاری ازاد استاد گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت در باره بیماری آنفلوانزا

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که بخش‌های تحتانی مجراهای تنفسی را درگیر می‌کند. این بیماری به ناگاه رخ می‌دهد و نشانه‌هایی مانند تب، کوفتگی و درد در بدن، سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه خشک و گلوی دردناک یا خشک را بروز می‌دهدبه همین دلیل گفت وگویی  کوتاه با خانم دکتر طلعت مختاری آزاد استاد گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت  در روز شنبه  7بهمن 96 انجام گرفت.

من دکتر طلعت مختاری آزاد هستم تحصیلاتم در درجه اول  دکترای دامپزشکی از دانشگاه تهران بوده وبعد از آن وارد دانشکده بهداشت شدم وبعنوان اولین رزیدنت ویروس شناسی در ایران شروع به تحصیل کردم وموفق شدم علاوه بر فوق لیسانس بهداشت عمومی ،تخصص ویروس شناسی وسالها بعد تخصص علوم آزمایشگاهی بالینی را کسب نمایم در هنگام ورود به دانشکده بهداشت در ازمایشگاه ویروس آنفلوانزا فعالیت خود را آغاز کردم  که این ازمایشگاه در سال 1977بعنوان ازمایشگاه ملی  إز طرف سازمان جهانی بهداشت بعنوان آزمایشگاه ملی ایران در ارتباط با سازمان جهانی بهداشت  مورد تأیید قرار گرفته بود بعد إز انقلاب بدلیل مهاجرت اساتید از ایران  عملا مسولیت این ازمایشگاه  را عهده دارگشتم  وباعث افتخار من هست که  بیش از 30سال در این آزمایشگاه که آزمایشگاهی شاخص در منطقه است فعالیت می نمایم ومن بعنوان مسئول آزمایشگاه ملی ایران با افتخار میگویم که أین آزمایشگاه یکی إز بهترین آزمایشگاه های منطقه مدیترانه شرقی است که از 22 کشور تشکیل شده است

آزمایشگاه ملیی إنفلوانزا شرح وظایف مشخصی دارد إز جمله جدا کردن و تعیین تیپ ویروس و إرسال انها به آزمایشگاه های مشخصی در جهان که برأی  تعیین فرمول واکسن جدید استفاده میشود و سالی دوبار  فرمول واکسن تعیین میشود  یک بار برای نیم کره شمالی ویک بار برای نیم کره جنوبی واین ترکیب واکسن از میان ویروسهای ارسالی إز سراسر جهان إز جمله ایران انتخاب میشود در ایران از واکسن انتخابی برأی نیمکره استفاده میشود بعنوان مثال در فوریه 2018 ترکیب واکسن برای سال آینده تعیین می شود   معمولا 3نوع ویروس در ترکیب واکسن میباشد انفلوانزای B و انفلوانزای H1/A و H3/A

 در سال جاری نوع انفلوانزای B تغییر کرده است و این تغییر مختص ایران نبوده ودر سایر کشورها ی نیمکره شمالی أین تغییر دیده شد  .شاید همکاران یا عزیزان متوجه شده اند امسال  یک مقدار انفلوانزا وسعت و شدت بیشتری داشته است

فعالیت مداوم یک ازمایشگاه درطی چهل سال نیاز به کاری مستمر و طبیعتا بودجه مداوم دارد خوشبختانه أین ازمایشگاه بدلیل کوشش کارشناسان  دلسوز  و فعال ان و همچنین مساعدت های دانشکده بهداشت  و اداره مبارزه با بیماریهای واگیر توانسته است  فعالیت  و شرح وظایف خود را حتی در شرایط بحرانی  به نحو أحسن انجام دهد و بعنوان ازمایشگاهی فعال در منطقه شناخته شود أین مرکز علاوه بر انفلوانزا در تشخیص سایر عفونتهای تنفسی ویروسی همکاری نزدیکی با

اداره مبارزه با بیماریهای واگیر دارد.    الله وردی

راهنمای رفتار حرفه ای علوم بهداشتی

فايلها
Public Health Faculty Framework 20-10-2017.pdf 597.01 KB